Publisert: 09.08.2023
Henrik Storm Henriksen har denne sommeren vært turistvert i Egersund. Nå reiser han til Oslo for å studere videre. Vil han returnere tilbake til hjembyen?
Henrik Storm Henriksen har i sommer vært turistvert i Egersund. Turistkontoret ligger i sentrum ved busstasjonen og gjestehavnen, 900 meter fra jernbanestasjonen. (Foto: Helene Holm)
De siste tre årene har Henrik vært student i Kristiansand på Universitetet i Agder, der han har tatt en bachelor i kommunikasjon med fordypning i medieproduksjon. Nå er han på vei mot et årsstudie i kulturledelse ved Oslo MET. Før bacheloren tok han et årsstudie i musikk, før han fant ut at kommunikasjon kunne være hans vei.
– Det å formidle er noe jeg alltid har likt og vært flink til. Enten det har vært via musikk, presentasjoner på skolen og på en teaterscene. Kommunikasjonsfaget var da en måte en bred paraply jeg kan bruke for å formidle noe, forteller han.
Særlig musikken har vært viktig for Henrik. Han har både familie som driver med sang og har selv vært med i kulturskole, korps og kor. Det var derfor et naturlig vag å gå på musikklinja ved Vågen videregående skole.
– Jeg var veldig klar for å komme en plass der flere hadde like interesser. Tenk å plutselig gå i klasse med 60 personer som elsket å holde på med musikk. Det var absolutt verdt den lille timen med tog, deler han velvillig.
Ønsker seg kulturhus
Storm Henriksen har vært en aktiv del av kulturlivet i Egersund fra barnsben av. Han har deltatt i en rekke forestillinger ved kulturskulen, og i vår engasjerte han seg også i debatten rundt hvorfor Egersund Arena har blitt en foretrukken scene for kulturskulen.
– Jeg ønsker meg et eget kulturhus til Egersund. Å bruke kinoen til kulturhus fungerer bare i visse anledninger. Det er mye rigging for å få en bra opplevelse der. Enn så lenge er Egersund Arena det beste alternativet vi har i byen når man trenger en større scene, kulisser, lys og plass til bidragsyterene bak scenen, forteller han.
Han drømmer selv om et liv innen kulturlivets vide begrep. Både musikk og film samt formidling er ting som ligger nært hans hjerte.
– Da jeg valgte å ta bachelor i kommunikasjon var det for å velge så bredt som mulig så jeg kan forske på hva jeg skal gjøre videre og ikke utelukke noen veier. Kommunikasjon inneholder blant annet historie, politikk og musikk. Nå skal jeg inn på kulturledelse, som også innbefatter økonomi og prosjektledelse, utdyper han.
Henrik ser an turistene som er innom turistinformasjonen for å gi dem informasjon som er tilpasset deres behov. Her er en familie fra Tyskland som Henrik viser veien til Eigerøy fyr. (Foto: Helene Holm)
Er så glad i Egersund
– Akkurat nå ser det litt vanskelig ut å drive med det jeg ønsker fra Egersund. Men jeg er utrolig glad i byen og håper virkelig det blir mulig for meg å flytte tilbake for godt på et eller annet tidspunkt, sier Henrik.
Enn så lenge kommer han tilbake for de rette anledningene. Og vi skal ikke se bort fra at det ikke er så lenge til neste gang Henrik er tilbake i byen …
Flere år på rad har Henrik jobbet i Dyreparken. Han har vært trikkefører Syvertsen i Kardemomme By og hatt en rekke andre roller. Stillingen som turistvert i Egersund kom han over som en tilfeldighet, men fant raskt ut at dette var jo noe som passet han perfekt.
– Her kunne jeg både reklamere for Egersund, men også formidle til andre hvordan de kunne få mest ut av oppholdet i byen og området.
Egersundregionens skjulte skatt
Det har vært en travel sommer i turistinformasjonen, forteller Henrik. Språkkunnskapene har blitt satt på prøve, og der språket ikke har strukket til har det blitt gestikulering og peking. Et par artige opplevelser har det også blitt.
– Det var et par fra utlandet som ville ha turbeskrivelse til Trollpikken, fortsetter han. Mannen i følget spurte hva navnet betydde. Men før jeg rakk å forklare det, begynte fruen å forklare: – Ser du ikke det? Det er jo et troll! Der er øynene, og det der er jo nesa.
– Da lot jeg dem bare tro at det var en nese, humrer Henrik.
Mange vil se den fallosformede steinformasjonen, men ikke alle er like forberedte med fottøyet eller hvordan man kommer seg til turens utgangspunkt.
– Det er et par ganger jeg har måttet anbefale dem andre turer basert på hvilke sko de har på.
– Hva mener du er Egersundregionens skjulte skatt? Altså en plass som ikke reklameres mye for, men som folk bør ta en ekstra titt på?
– Jeg liker meg utrolig godt i området ved Mong, Stapnes, Svånes. Der er landskapet så bart og rett ut i sjøen. Der er det utrolig fint. Det er jo litt smale veier der og vanskelig å stoppe, men selv å kjøre forbi vil gi deg en fin opplevelse, sier han.
Stapnes ligger langs Nasjonal turistveg og nylig ble det kjent at i akkurat dette området skal det om en to-tre år bygges en arkitekttegnet rasteplass med et bygg som vil strekke seg ut mot sjøen, der den ytterste delen vil fungere som en utsiktsplattform. Rett utenfor Stapnes ligger et amfidromisk punkt – et nullpunkt for tidevann og dette vil rasteplassen bære preg av.
Det er mange spektakulære naturperler i Egersundregionen. Et av Henriks favorittområder er området rund Mong, Stapnes og Svånes. Her illustrert fra rasteplassen på Stapnes. (Foto: Arne Ove Østebrøt)
Må tone ned opplevelsen
Henrik har hengt opp bilder i turistinformasjonen så han lettere kan forklare turistene de ulike attraksjonene. Han forteller at mange turister er opptatt av de mange steinene som ligger spredt på ulike åser og knauser.
– Ofte vil de besøke en bestemt stein, og det er jo ikke alle av disse som har en direkte turbeskrivelse. Så da er det om å gjøre å formidle en god tur som kan vise dem noe som ligner.
Det er mange som kommer innom turistkontoret som vil se ting de har sett på Instagram eller i en brosjyre. Da er det ikke alltid man kan vite nøyaktig hvilken foss et er snakk om. Og det er ikke alltid et bilde på Instagram vil innfri i virkeligheten. Som for eksempel de spektakulære bildene av det såkalte drageøyet på Eigerøy. For å få effekten man viser frem på bilder må man krype helt inn i hula og bruke vidvinkel. Men når man går tur forbi er det mer som en grotte. Henrik er påpasselig med å tone ned forventningene noe, så turistene vet hva de kan forvente.
– Det er også overraskende mange turister som tropper opp på turistkontoret uten planer og uten forventninger både til hva byen, regionen eller fylket kan by på. Da blir jeg og utfordret – jeg må ikke bare svare på et konkret spørsmål, men jeg må vektlegge hva som kan være aktuelt for akkurat de som står foran meg.
Hvis noen er helt uinteresserte i å gå på tur kan jeg jo ikke anbefale dem å ta turen til Trollpikken eller Eigerøy fyr, da blir det mer matopplevelser, sjokoladefabrikken og museet som kan være aktuelle.
Turistinformasjonen og nettstedet Visit Egersund drives av Eigersund Næring og Havn KF.
Eigersund Næring og Havn er partner i Egersundregionen. Se partnerside her.