Publisert: 25.01.2023
Det jobber mange ulike mennesker på Dalane videregående skole. Skolen har i dag nærmere 800 elever og mer enn 130 ansatte. Med et bredt fagtilbud innen både yrkes- og studiespesialiserende fag, eget utdanningssenter, nettskole, og et velutviklet internasjonalt samarbeid blir det mye samarbeid på tvers.
Jon Gaute Fosse har jobbet ved Dalane videregående skole siden høsten 2022.
En god arbeidsdag for Jon Gaute Fosse kan både være en god økt i klasserommet, en engasjerende samtale med kollegaer eller en produktiv dag. Fellesnevneren for å kalle det en god arbeidsdag er at han blir inspirert.
Med vidtspennende interesser skal det ikke mye til for å inspirere læreren. I bokveggen sin på hjemmebane finner man alt fra klassikere skrevet av Dostojevskij til mer kuriosa som boken Norske utedoer. Han er engasjert i italiensk fotball og kan lytte til opera. Det gjør at han har et bredt grunnlag for å kunne snakke godt med alle elevene på skolen.
Det er tydelig at Fosse har et godt lag med elevene sine. Selv om de har fått et forstyrrende element inn i undervisningstimen jobber de ufortrødent videre med dagens oppgave: å skrive en jobbsøknad.
Mens det fotograferes holder elevene konsentrasjonen oppe og snakker rolig videre med Fosse mens han peker og forklarer hvordan elevene skal strukturere søknadene sine.
– Elevene tåler mer enn de tror
Jon Gaute underviser i norsk, samfunnsfag, matte, KRLE og kroppsøving. Han har opprinnelig bakgrunn som fysioterapeut, men har videreutdannet seg til å bli lærer. Han startet i jobben på Dalane videregående skole høsten 2022.
– Jeg er ekstra fornøyd med jobben min når jeg opplever å få en klasse til å løpe orientering ute en sur høstdag uten at det kommer klager fra elevene, humrer Jon Gaute Fosse.
Elever skal kunne ha kroppsøving ute i allslags vær, men det skal litt til for å holde oppe motivasjonen når været ikke spiller på lag. Der føler Fosse at han har knekt koden med enkelte elever.
– Mange elever opplever at de tåler mye mer enn de tror når de blir utfordret. Jeg har brukt tid på å bli kjent med elevene mine og er tydelig og direkte med dem. Det får jeg igjen for når jeg kommer med en oppgave som kan være tøff å gjennomføre.
Flyttet tilbake til Egersund
Veien hjem til Egersundregionen var for Jon Gaute ganske oppskriftsmessig. 30-åringen studerte i Bergen og hadde en fin studietid der. Han hadde sikret seg sommerjobb i hjembyen da han møtte Silje. I dag er de to gift og har liten datter. Siden de begge er fra Egersund var det ikke så vanskelig å slå seg ned i byen, selv om de vurderte andre steder. Nærheten til større byer kombinert med gode tur- og treningsmuligheter er noe av det han trekker frem som andre grunner til å velge nettopp Egersund.
Jon Gaute og Silje er ekstra glade for å ha familien nær nå som de har fått vesle Ada. Det å ha baby i hus samtidig som man starter i ny jobb kan være krevende. Han påpeker at det er viktig å finne en god balanse mellom familieliv og yrkeslivet.
– Som lærer kan man strengt tatt jobbe hele tiden hvis man ikke setter tydelige grenser, sier han.
Nytt tilbud fra høsten 2023
Skolen har et bredt fagtilbud innen både yrkesfag og studiespesialiserende fag. Med nærmere 800 elevplasser og 130 ansatte er Dalane videregående skole Rogalands største regionskole. Skolen er også en viktig regional aktør i det videre utdanningsløpet gjennom Dalane utdanningssenter.
Følgende utdanningstilbud finnes i dag:
- Bygg- og anleggsteknikk
- Elektrofag
- Helse- og oppvekstfag
- Innføringsklasse
- Påbygg til generell studiekompetanse
- Salg, service og reiseliv
- Studiespesialisering
- Teknologi og industrifag
- Tilrettelagt opplæring
- Voksenopplæring
Fra høsten 2023 vil de også tilby yrkesfag med studiekompetanse (YSK). YSK gir deg yrkes- og studiekompetanse samtidig i løpet av en fireårig periode. Tilbudet vil være søkbart innenfor bygg- og anleggsteknikk, teknologi og industrifag og elektrofag.
Helene Haugen Johnsen underviser i kjemi, matte og naturfag.
Læreren som digger kjemi
Helene Haugen Johnsen har i likhet med Jon Gaute Fosse også vært gjennom familieforøkelse det siste året. 29-åringen er i skrivende stund hjemme i foreldrepermisjon med lille Hedda. I løpet av mars kommer hun tilbake til klasserommene på Dalane videregående skole. Da er det mannen Martin som skal være hjemme med Hedda i huset på Eigerøy frem til barnehageoppstart i august.
– En kan jo kalle det en perfekt timet lærerbaby, smiler Helene.
Helene og Martin har etablert seg i et byggefelt på «søra øyne», med kort av stand til både sjøen, barnehage, badevannet Grautgramsen og barneskole. En god og trygg plass for barn å vokse opp. De nybakte foreldrene liker godt å gå turer i nærmiljøet, selv om det nå oftere blir turløypene som er tilrettelagt for barnevogn. Etter å ha bodd tre år i Kristiansand synes Helene det er godt å gå i bakker med litt motstand når anledningen byr seg.
– Det er en helt annen natur her hjemme enn det er i Kristiansand. Det var rett og slett godt å komme hjem og få litt mer variert natur.
Helene har alltid ønsket å bli lærer. Det vil si, helt til hun søkte seg inn på et årsstudium i grunnleggende medisin i Spania. Etter ett år i utlandet gikk ferden videre til Bergen og lektorutdanningen, der masteren omhandlet kjemi. Det vil si at Helene har undervisningskompetanse i kjemi, matte og naturfag. Siden hun også har det ene året med medisin på CV-en, har hun hatt spesielt godt utbytte av å samarbeide om tverrfaglige prosjekt med helse- og oppvekst-avdelingen ved skolen.
Ville formidle
– Det er kjekt å se når andre oppdager noe innenfor fagene mine. Når jeg ser jeg har klart å formidle noe på en slik måte at det går opp et lys for dem, sier læreren.
Matte er et fag mange mener mye om. Vanskelig, unødvendig, noe man ikke har bruk for. Helene har hørt de fleste fordommene, men håper hun kan øke elevenes interesse for faget.
– Man trener seg jo å løse et problem, sier Haugen Johnsen.
– Det er lurt å ha en god forståelse av hva matte er. Alt fra prosentregning til å kunne forstå statistikker er viktig blant annet for å kunne delta i samfunnsdebatten. Det er også viktig å ikke bli lurt, understreker hun.
Når det gjelder kjemi og naturfag varierer det veldig hva elevene engasjerer seg i. Selv er hun veldig opptatt av organisk kjemi.
– Det handler om å sette ting i system, det er nok derfor jeg liker det så godt, sier hun.
Men Helene Haugen Johnsen ville ikke bare undervist i kjemi selv om hun hadde hatt muligheten til det.
– Det som er gøyest med jobben er å treffe på mange ulike elever med ulike erfaringer og kompetanse og se dem knekke koden for fagene på ulike nivåer, beskriver hun.
Lærerene ved Dalane vgs trekker frem det store mangfoldet blant både elever og lærere som en styrke.
Veldig interesserte i samarbeid
Det er over ti år siden hun selv var elev ved Dalane videregående skole. Det er noe spesielt med å være tilbake som lærer et sted du selv ble undervist. Noen av lærerne hun selv ble undervist av er nå hennes kollegaer.
– Det var bare hyggelig å treffe dem igjen. Jeg ble godt mottatt. Men det var litt spesielt å skulle gå inn på personalrommet første gang, smiler hun.
Hun trekker frem stor samarbeidsvilje om undervisningsopplegg som en av de store styrkene ved en kombinert skole.
– Kollegaene mine er veldig interesserte i å dele undervisningsopplegg og deler villig med seg hva de har gjort før og ønsker å høre hva jeg gjør.
Helene kikker litt på telefonen mens vi snakker. Hedda blir passet av mormor som også jobber på skolen. Da vi forsøker å finne et egnet fotoområde kommer en stolt mormor gående med ei lita jente med våkent blikk. Hun skulle etter sigende sovet for lenge siden, men det var for mange spennende mennesker å hilse på denne dagen.
Elevene skal delta
En endring som har skjedd siden Helene Haugen Johnsen selv var elev ved Dalane videregående skole er at nå skal elevene være mer delaktige i egen undervisning. Det stiller nye krav til dagens lærere.
– En må hele tiden være bevisst på hvordan en kan trekke elevene inn i faget. En kan ikke forvente at elevene skal sitte å ta imot informasjon, det er vel så viktig at de lærer seg å finne relevant og oppdatert informasjon på egen hånd og gjøre forskjellige aktiviteter for å involvere dem i undervisningen.
Hun trekker frem et undervisningsopplegg som minner om speeddating. Det handler om at elevene blir fordelt på ulike grupper, løser en utfordring sammen for deretter å bli splittet i nye grupper som får en ny utfordring. Dette gjentas så lenge det er hensiktsmessig. Undervisningen blir variert og elevene lærer seg å samarbeide med ulike personer.
Stort mangfold av elever og lærere
Dalane videregående har et mangfold av både elever og lærere. I og med at skolen både er en regionsskole og en kombinert skole med både studiespesialiserende og yrkesrettet utdanning vil mange ulike mennesker tilbringe dagene sine der. En mangfoldig skole der elevene får mye nettverk og kjennskap til andre ungdommer fra hele regionen.
Noen elever kommer fra små skoler der de kanskje bare har gått med en håndfull elever og på Dalane videregående skole får de muligheten til å bli kjent med flere andre.
Arbeidsmiljøet blant lærerene er preget av det store mangfoldet. Når et problem luftes blant kollegaene er det alltid ulike innfallsvinkler og mange gode svar å få. Det gir også lærerne varierte dager og et godt samhold.
Både Helene Haugen Johnsen og Jon Gaute Fosse skryter av det faglige miljøet.
– Det er en viktig del av arbeidsdagen å diskutere med gode kollegaer. Det er alltid noen som klarer å gi oss en ny innfallsvinkel på en utfordring, sier de.
– Jeg tror det er bra for elevene at lærerne her har ulik ballast. Det beriker skolen at vi har mange ulike yrkesfag. Med ulik bakgrunn, erfaringer og kunnskap står vi sterkt rustet til å gi hverandre tips og dele erfaringer, sier May Sissel Sæstad Pedersen. Hun jobber som lektor og yrkes- og utdanningsrådgiver ved skolen.
May Sissel Sæstad Pedersen underviser i geofag, men er også yrkes- og utdanningsrådgiver ved Dalane videregående skole.
– Følg magefølelsen
May Sissel Sæstad Pedersen hadde en litt annen vei til læreryrket enn sine to kollegaer. Hun ble selv rådet til å følge magefølelsen sin da hun skulle studere videre etter videregående. Hun begynte derfor med et årsstudium i engelsk og deretter ett i historie. Litt tilfeldig endte hun opp med å studere geografi på sitt tredje studieår.
Av de tre fagene var det geografi hun trivdes best med og baserte masteren på. Etter en god studietid i Bergen var hun med på et treåring prosjekt i Stavanger med å lage sjøkart. Prosjektet hadde sin sluttdato og på samme tid ble May Sissel gravid med sitt eldste barn. Hun og mannen bodde da i Stavanger og var usikre på hvor veien skulle gå videre. Hun bestemte seg for å ta PPU, praktisk-pedagogisk utdanning, så hun kunne få undervisningskompetanse. Under utdanningsløpet ble hun kontaktet av Frank Emil Moen, som på den tiden var hennes gamle naturfaglærer og jobbet på Dalane videregående skole. Han hadde fått med seg at hun rettet seg inn mot læreryrket og kjente til hennes utdanning innen geografi. Da var geofag i ferd med å bli et undervisningsfag på videregående og Moen tok kontakt for å få Sæstad Pedersen som en søker til stillingen.
– Jeg følte meg nærmest litt headhuntet, humrer May Sissel Sæstad Pedersen.
I senere tid har hun også bygget videre på sin kompetanse innen yrkes- og karriereveiledning og jobber som yrkes- og utdanningsrådgiver sammen med Anja Hovland og Borghild Sommerseth.
Holder Tett kontakt med tidligere studenter
Å holde kontakten med tidligere elever innen geofag er viktig for May Sissel. Akkurat som sin egen lærer visste om henne, har hun oversikt over flere av hennes tidligere elever som studerer for eksempel geologi, geofysikk, metrologi, hydrologi, klimaendringer, fornybar energi og alle andre fag som grenser mot geofaget. Hun inviterer dermed studentene tilbake til skolen for å fortelle litt om hvordan det er å være student og hvordan de utnytter faget i utdanningen sin.
– Dette er noe jeg brenner for. Det er så viktig å for elevene å høre fra personer som for kort tid siden selv var i deres situasjon. Det gjør også geofaget enda mer relevant for elevene.
I den forbindelse er det flere elever som har etterlyst at slike besøk bør det åpnes for i flere fag på skolen. Dette skal skolens ledelse legge mer til rette for fremover.
– Vi håper at studentene har lyst til å komme tilbake til skolen for å fortelle om utdanningen sin og om hvilke muligheter de ser i regionen for å bruke utdanningen sin. Eventuelt hva som mangler for at de ikke får brukt den eller hvorfor de ikke ønsker å komme tilbake etter endt utdanning.
Hun har stor tro på at studenter – uavhengig av fag – både selv vil ha stor glede av å formidle videre hva de lærer på sine respektive studier, men også at det vil ha stor verdi for elever på videregående skole. Det er vanskelig å velge fagretning. Det å ha tilgang på unge voksne som selv stod i samme valg for kort tid siden mener hun kan være til stor hjelp for elevene.
takker næringslivet
I sin undervisning rettet mot geofagene legger May Sissel Sæstad Pedersen stor vekt på samarbeid med ulike næringsaktører innenfor faget. Hun trekker frem aktører som Titania, Magma Geopark, Egersund Granite, Eigersund kommune, Norge Mining, bedriftene på Langholmen og Equinor. Ulike aktører å ta elevene ut i felt sammen med eller invitere dem inn i klasserommene.
– Geofag er et vitenskapelig fag der faktaene endrer seg fort. For å være en troverdig lærer bruker jeg mye tid på å lese meg opp på faget. Det å være engasjert og relevant er viktig, understreker Sæstad Pedersen.
Det er viktig å ha et godt samarbeid både for henne som lærer og at Dalane videregående er tett på næringslivet.
– Det er flere muligheter i regionen nå enn noen gang. Vi er en region i vekst. Den veksten skal også Dalane videregående være med på, sier May Sissel.
skaperverksted
Sæstad Pedersen trekker som sine kollegaer også frem det store mangfoldet av undervisningskompetanse som er på skolen. I tillegg peker hun på noen av de nye mulighetene for å bruke alternativ undervisning.
– Vi har nettopp etablert et skaperverksted. Der skal vi lærere skal få opplæring i de ulike verktøyene vi kan benytte, sier hun.
Det er bibliotekar Anette Håland som har ansvaret for skaperverkstedet til Dalane videregående skole.
– Vi har mange kreative lærere som gleder seg til å ta dette i bruk, forteller hun engasjert.