Publisert: 26.09.2022
Bak en av Sokndals nyeste gründerbedrifter står 25 år gamle Olivia Vestbøstad Støle.
Olivia Vestbøstad Støle har startet VIA Designbyrå. (Foto: Helene Holm)
I hjørnet av Voldenbygget i Sokndal, er det ryddet ut av et lagerområde, satt inn et vindu og gjort plass til VIA Designbyrå. Koblingen mellom det tradisjonsrike rørleggerfirmaet VoldenTollefsen og Olivias nystartede firma er ikke egentlig så unaturlig. I mange år, før hun utdannet seg til å bli multimediedesigner, jobbet hun med forskjellige oppgaver i VoldenTollefsen. Og kanskje var det også her de første spirene til en karriere innen grafisk design, webdesign og markedsføring ble sådd?
VoldenTollefsen var i alle fall en av de første kundene Olivia profilerte etter nyheten om det nystartede firmaet ble sluppet i sommer. Vestbøstad Støle er også involvert i digitaliseringsdelen av MAGMA geopark sitt reiselivsprosjekt på tvers av kommunene i regionen, noe hun trives veldig godt med. Hun har også laget profileringen til Kjærlighedsvego som arrangeres denne uka i Sokndal.
Rett bak VoldenTollefsen på «Haua» kan man se rett mot noen av fjelltoppene Olivia savnet da hun studerte i Grimstad. (Foto: Helene Holm)
hellersheia er favoritten
– Jeg tror vi tar naturen og områdene rundt oss litt for gitt. Det er først når man reiser bort og kan kjenne på savnet etter fjellene en husker hvor bra det faktisk er her hjemme, sier Olivia Vestbøstad Støle.
Hun studerte multimedieteknologi og -design på Universitetet i Agder, avdeling Grimstad. Det er noen likhetstrekk mellom geografien på Sørlandet og Egersundregionen, men fjell har de ikke mange av sørpå.
– Vi var på en topptur-runde der vi skulle gå over de fem heiene som omkranser Grimstad sentrum, men vi gikk over alle på en time. Det er ikke mulig å sammenligne i forhold til hva vi har på kort avstand her, smiler Olivia.
Favoritturen hennes i Sokndal er turen opp til Hellersheia, som starter i midten av hårnålssvingene før eller etter tunnelen i Jøssingfjord, alt etter hvilken retning man vil gå. Terrenget er variert og man ender opp på en topp 315 meter over havet med vakker utsikt utover Jøssingfjorden og havet utenfor.
– Jeg liker også godt turen opp til Fladen med rundt 400 trappesteg, og kan også anbefale Kolbolten.
Det er tydelig at gründeren er turvant, der hun kommer med anbefalinger på turer som krever litt ekstra innsats.
Turer i Jøssingfjord er noe Olivia kan anbefale på det varmeste. Det ene bildet er fra Hellersheia mot havet. Det andre er fra Via Ferrataen mot Hellersheia. (Foto: Olivia Vestbøstad Støle)
Olivia Vestbøstad Støle har vurdert å starte for seg selv tidligere også. Hun har faktisk hatt sitt eget firma underveis i studietiden, for å kunne ta oppdrag underveis i studieløpet og på fritiden. Det ga mersmak å jobbe for seg selv, og med engasjerte samarbeidspartnere og stort nok kundegrunnlag, tok hun i sommer skrittet fullt ut og etablerte VIA Design. Navnet spiller noe på hennes eget navn, men er også et ord som mange bruker i dagligtale. Via kan bety gjennom eller ved hjelp av – noe som må være et ypperlig navn når man lager visuelle produkter for ulike firma.
Går du med en gründer i magen? SKAPE arrangerer gratis etablererkurs.
Med et fagbrev i kontor og administrasjon er Vestbøstad Støle bedre rustet enn mange andre som starter firma. Hun interesserer seg for økonomi, selv om det mest interessante for henne med å ha et eget firma er å kunne jobbe kreativt med de prosjektene hun selv ønsker å videreutvikle.
Inspirert av TIKTOK
På spørsmål om hvor hun henter inspirasjon og ideer fra, er svaret overraskende og kort; TikTok.
– Det er utrolig mange som legger ut ulike tips og triks, inspirasjon og for eksempel hvordan de jobber frem en logo. Det er kjekt å se på, og det tar ikke for mye tid i hverdagen, utdyper hun.
Det sosiale nettverket er kjent for å ha morsomme, korte videosnutter, men som Olivia påpeker – de har nå fått lengre videomuligheter som gjør at det også kan brukes til noe mer dybde dersom man søker etter de riktige temaene. Nok til å hente inspirasjon til både trender og tips til hvordan man kan løse oppgaver med nye metoder. I tillegg bruker hun mye tid på Instagram.
Det er tydelig at den unge bedriftseieren liker faget sitt godt. Hun gløder når hun forteller om de ulike oppdragene hun har tatt på seg etter oppstarten. Selv om det er grafisk design som er favorittdelen av yrket er det mye mer som må gjøres annet enn kun jobbe frem design. Nå man jobber med profilering er logoen bare kronen på verket. Det er mye mer ved jobben enn det man ser på overflaten.
– Jeg håper jeg vil drive med dette for alltid. Jeg liker virkelig jobben min, avslutter gründeren.