Publisert: 06.09.2022
– Det er viktig å få frem potensialet i regionen – både for de som arbeider her og de som ønsker å bosette seg her. Egersundregionen har det meste av karrieremuligheter, men det er ikke like lett å oppdage når man ser regionen fra utsiden.
Prosjektleder for Egersundregionen, Helene Holm.
Det sier Helene Holm som startet i jobben som prosjektleder og digital markedsfører for Egersundregionen 1. august. Stillingen er en 2-åring prosjektstilling, der ansettelsesforholdet ligger hos Eigersund Næring og Havn, én av partnerne i rekrutterings- og omdømmeprosjektet. En måned inn i jobben er hun i full aktivitet med å videreutvikle prosjektet.
– Det ligger allerede et godt grunnlag for videre utvikling av Egersundregionen. Videre fremover skal jeg jobbe med å øke aktiviteten på nettsiden vår og i sosiale medier. Når jeg kan følge opp prosjektet fra dag til dag vil det i seg selv hjelpe til å gjøre prosjektet mer kjent, forteller hun.
Den første dagen i jobben fikk Helene oppdraget med å lage en ny reklamefilm. Filmen skal presentere Egersundregionen for næringslivet, og vise frem de gode bo- og arbeidsområdene som finnes her. Det har blitt filmet på flere bedrifter og turistattraksjoner i regionen.
– Det har vært en opplevelse å utforske så mange flotte steder av regionen gjennom produksjonen av filmen. Det har ført til at jeg både har blitt bedre kjent med området og bedriftene jeg skal jobbe med. En flott start!
Sørlending på Jæren
Helene har jobbet med grafisk design, markedsføring, journalistikk og ledelse i flere år. Hun startet karrieren med svennebrev, og har stadig bygget på sin utdannelse.
Det mange legger merke til i en samtale med Helene er at hun ikke er jærbu. Hun vokste opp på Tromøya, ei øy like utenfor Arendal. Der bodde hun til hun flyttet til Randaberg for å gå på videregående skole der.
– Eigerøy og Egersund minner meg litt om oppveksten min på Tromøya. Der er det også broforbindelse for biler, og en god miks mellom landbruk, industri, hytter og bosetting. Det eneste som mangler for å få litt mer sørlandske vibber for min del hadde vært å få en liten ferjeforbindelse over fjorden. Jeg har hørt ryktene om at det er muligheter for en vannbuss her, så det blir et spennede prosjekt å følge med på videre, forteller hun.
Bedriftsbesøk hos Aker Solutions i forbindelse med ny film for Egersundregionen.
Bedriftsbesøk hos Titania i Sokndal i forbindelse med ny film for Egersundregionen.
Pendler «feil vei»
Etter noen år på flyttefot i både Kristiansand og Stavanger slo hun seg ned på Nærbø for åtte år siden. Der bor hun med sine tre barn og katt og pendler daglig til Egersund.
– Barna har mange venner med foreldre som pendler til Stavanger, så det er ikke så uvanlig sett i reisetid at jeg pendler en times tid daglig. Men det er litt merkelig hvordan det fremstår som mye vanskeligere å pendle sørover enn nordover, humrer hun.
– Jeg har funnet flere i samme situasjon da jeg har vært rundt på bedriftsbesøk rundt omkring. Vi er flere som har funnet gleden med å pendle motsatt vei. Jeg deler til og med kontor med Sigrun Gabrielsen, som også pendler fra Jæren. Sigrun er ny næringsutvikler for reiseliv, og er også ansatt i Eigersund Næring og havn, som Helene.
Hele Dalane er med
Etter en måned i ny jobb er det ikke mye man rekker å få utført. Men Helene kan fortelle at allerede har de fått med seg flere gullpartnere inn i Egersundregionen:
– Nå er både Berentsens Brygghus og Bjerkreim kommune kommet med som nye gullpartnere, og både Sokndal og Lund kommune har oppgradert sine partnerandeler til gull. Det vil si at vi nå kan gjøre hele Dalane til satsingsområde for Egersundregionen.
Om jobben som digital markedsfører og prosjektleder for Egersundregionen sier hun forøvrig:
– Jeg ser frem til å bli bedre kjent med Egersundregionen og være tilstede i miljøet og løfte mulighetene som finnes. I dagens samfunn konkurrerer alle om folks oppmerksomhet, man har bare sekunder for å fange interessen. Da blir det viktig å presentere relevant og ærlig innhold om regionen. Vi får ikke befolkningsvekst og nyansatte kun ved å presentere glansbilder.
– Ønsket er at vi får Egersundregionen til å bli en «snakkis». Ved å samarbeide godt med alle partnerne er jeg sikker på at vi finner de gode historiene som vil vekke nysgjerrigheten for regionen, avslutter hun.